Filosofie školy:
„Výchova literaturou, výchova k literatuře“
Dětská literatura tříbí pozornost a soustředěnost dětí, rozvíjí jejich fantazii, představivost, obohacuje dětský jazykový projev, rozšiřuje aktivní slovní zásobu. Dává dětem vzory chování.
Motivaci čerpáme z fondu tradiční české dětské literatury. Kniha jako taková je zdrojem informací, poučení i zábavy.
Očekávané výstupy:
Předkládanými příběhy přispět k rozvoji jazykových dovedností, podpořit předčtenářskou gramotnost dětí.
Pomocí dětské literatury položit základ citové, sociální a etické výchovy.
Získáním vztahu k literatuře připravit děti na celoživotní vzdělávání a práci s informacemi.
Již realizované celoroční projekty s dětskou literaturou:
2008/09
- Václav Čtvrtek „Rumcajs, Manka a Cipísek v lese Řáholci“ + ilustrace Radka Pilaře
2009/2010
- Josef Lada „Kocour Mikeš“
2010/2011
- Josef Skupa, Miloš Kirschner „Spejbl a Hurvínek“
2011/2012
- Ondřej Sekora „Ferda Mravenec“
2012/2013
- Bohumil Říha „Honzíkova cesta“ + ilustrace Heleny Zmatlíkové
2013/2014
- Zdeněk Miler „Byl jednou jeden krtek“
2014/2015
- Václav Čtvrtek "Kamarádi z mechu a kapradí" + ilustrace Zdeňka Smetany
2015/2016
- Miloš Macourek "Mach a Šebestová" + ilustrace Adolfa Borna
2016/2017
2017/2018
- Josef Lada "O chytré kmotře lišce"
2018/2019
- Vladimír Jiránek a Pavel Šrut "Bob a Bobek"
2019/2020
- Josef Lamka, Libuše Koutná, Hana Lamková "Káťa a Škubánek"
2020/2021
- Ljuba Štíplová a spol. "Čtyřlístek" + ilustrace Jaroslav Němeček
2021/2022
- Josef Skupa "Hurvínek a Mánička se vrací"
2022/2023
- Jiří Kahoun "Včelí medvídci"
2023/2024
- Rudolf Čechura "Maxipes Fík a Ája"
2024/2025
- Zdeněk Miler „Krtek a kamarádi“
Školní vzdělávací program:
Kdo si hraje - nezlobí
aneb
"HRAJEME SI POHÁDKY"
Název vyjadřuje nejpřirozenější formu předškolního vzdělávání a tou je hra, ve všech jejích podobách.
Obsah se odvíjí z pohádek, příběhů (všech forem dětské literatury), které vychází vstříc dětskému myšlení a psychice.
Probouzí v dětech cit pro pravdu a spravedlnost, odkrývá dětem vztahy mezi lidmi a motivy jejich jednání.
Tematické bloky:
KRTEK a KAMARÁDI
- Jak šli za kamarády …
- Jak pozdravili podzim …
- Jak prožili deštivý den …
- Jak si zazpívali koledu …
- Jak se šli klouzat …
- Jak vyhlíželi jaro …
- Jak šli na návštěvu …
- Jak se těšili na prázdniny …
Jak poznávali svět … – doplňkové aktivity
Jak šli za kamarády… (září)
Obecná charakteristika:
- začlenění mezi vrstevníky, orientace v nejbližším okolí, prostor pro adaptaci
Oblasti poznání:
- vzájemné seznamování, jména, značky dětí, jména, prostředí MŠ, orientace v prostoru, překonávání strachu
- sociální orientace, komunikace, vztahy mezi dětmi (pravidla soužití), elementární poznatky o těle, upevňování zdraví (pojem kamarád)
- rodinné zázemí – struktura rodiny, kde bydlíme – náš dům
Okruhy cílených činností:
- aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dětí v MŠ
- jednoduché sebe obslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, ve třídě (úklid hraček)
- činnosti relaxační a odpočinkového charakteru zajišťující pohodu prostředí
- lokomoční pohybové činnosti – koordinace pohybů těla v novém prostředí
- hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru, prostorové pojmy (používání předložek)
- poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů, prohlížení a „čtení“ knížek k tématu
- spontánní hra, volné hry – pozorování, užívání a úklid hraček a předmětů denní potřeby
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, aktivity podporující sbližování dětí (pohybové hry, hry na téma rodiny a přátelství – k poznávání a rozlišování různých společenských rolí: sociální hry a interaktivní činnosti, kooperativní činnosti ve skupině, vlastní výtvarné a pracovní aktivity, přirozené hudební a rytmické aktivity ve spojení s lokomocí)
- spolupodílení se na utváření a chápání pravidel vzájemného soužití ve skupině
- vycházky do okolí MŠ k získání praktické orientace v místě bydliště
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, začlenit se do třídy a zařadit se mezi vrstevníky
- pochopit jasně stanovená pravidla soužití – adaptovat se na život ve škole, orientovat se bezpečně v prostředí školy, v místě bydliště, ve značkách, spolupracovat, přizpůsobit se společnému programu, přijímat autoritu
- mít povědomí o rodině
- přirozeně a bez zábran komunikovat, hledat si partnera do hry – navazovat dětská přátelství
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- vyjádřit pohybové představy v písni, v rytmických říkadlech
- zacházet s běžnými předměty denní potřeby, zvládat elementární sebeobsluhu
- postarat se o hračky, uklidit po sobě
- pojmenovat části těla, výtvarně zachytit, mít povědomí o těle ve spojení s lokomocí
- pojmenovat používané předměty a hračky ve třídě
- v klidu vyslechnout krátký příběh či pohádku
- provádět jednoduché úkony s výtvarnými pomůckami a materiály
- účastnit se společných her, rozhovorů a aktivit ve skupině, rozvíjet spontánní hru
- orientovat se v místě bydliště, v prostorových pojmech, správné používání předložek v mluveném projevu
Jak pozdravili podzim… (říjen)
Obecná charakteristika:
– seznamování s nejbližší přírodou, chování v přírodě, význam životního prostředí pro člověka (zahrada, sad, park), rozmanitosti přírody na podzim (les, pole)
Oblasti poznání:
- podzim v zahradě – zelenina, zdravá výživa, úprava jídel
- podzim – ovoce (pojem sad)
- barvy podzimu – listy (pojem park)
- stromy, keře, plody podzimu – práce s přírodninami (pojem les)
- práce na poli
- ptáci, lesní a polní zvířata – příprava na zimu
Opakovací cílené činnosti:
- praktické činnosti a úkony procvičující prostorovou orientaci, používání odpovídajících pojmů
Okruhy cílených činností:
- hudební a hudebně pohybové hry a činnosti – vokální činnosti, rytmické hry
- zdravotně zaměřené činnosti (uvolňovací a protahovací cvičení), činnosti směřující k vytváření zdravých životních návyků
- přímé pozorování přírodních ekosystémů v souvislosti s přicházejícím podzimem (sad, les, pole)
- smyslové hry k určování a pojmenování vlastností dozrávajícího ovoce
- konkrétní operace k porovnávání těchto vlastností, hledání společných vlastností - třídění dle tvaru, barvy, velikosti (aktivity seznamující děti s elementárními geometrické tvary),
- hry pro rozšiřování slovní zásoby – pasivní, následně i aktivní
- zprostředkované pozorování činnosti lidí při užívání a přetváření životního prostředí: ekologicky motivované hry
- estetické a tvůrčí aktivity zpracovávající zážitky a nové poznatky dětí (hry s barvou, kreslení, práce s různými materiály, práce s nůžkami a lepidlem, různé techniky zpracování papíru)
- činnosti vedoucí ke vzájemné spolupráci dětí, k ochotě rozdělit se, půjčit hračku (sociální hry, společenské hry)
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- navazovat přirozené kontakty se zaměstnanci školy, komunikovat s nimi vhodným způsobem
- zvládat jednoduché praktické situace, které se v MŠ opakují
- uplatňovat i potlačit své individuální potřeby a přání s ohledem na druhého, spolupracovat s ostatními, porozumět běžným projevům citových prožitků a nálad druhých
- rozlišovat co zdraví prospívá a škodí (základ zdravého životního stylu)
- koordinovaná lokomoce a další pohyby těla (uvolnění těla, ruky)
- seznámení s běžnými technikami, pomůckami a drobnými nástroji, jejich bezpečným používáním a využitím při zpracování papíru
- samostatné vyjadřování verbální, výtvarné, pracovní – uvědomování si vlastní samostatnosti, účast v rozhovorech (nad výtvory), pokusy o formulaci myšlenky
- obohacení pasivní, následně i aktivní slovní zásoby
- prožívat radost ze zvládnutého (vokální činností) a poznaného, vyjádřit slovně i vokálně, případně výtvarně své prožitky
- odhalovat vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, vnímat rozmanitosti přírody
- používat prostorové pojmy v praktických činnostech vzhledem k subjektivnímu pohledu
Jak prožili deštivý den… (listopad)
Obecná charakteristika:
- elementární poznatky o světě ve vztahu k ročnímu období
Oblasti poznání:
- podzimní hry dětí (vítr)
- typické znaky podzimu – změny počasí (déšť)
- časové vztahy - orientace den x noc
Opakovací cílené činnosti:
- v praktických činnostech používat prostorové pojmy (manipulací = pochopení, slovně)
Okruhy cílených činností:
- činnosti přibližující dětem časové vztahy (den noc)
- psychomotorické hry
- nelokomoční pohybové činnosti – změny poloh a pohybů těla ve spojení s dechovým cvičením
- hry na poznávání a rozlišování zvuků obecně (simulace zvuků z přírody)
- vokální činnosti
- hry zaměřené na zrakovou paměť – činnosti zaměřené na elementární matematické pojmy (množství) a jejich praktická aplikace
- prohlížení naučné literatury (encyklopedie)
- skupinová konverzace – vyprávění podle skutečnosti i obrazového materiálu, vlastních zážitků
- úkoly s viditelným cílem, v nichž může být dítě úspěšné
- estetické aktivity – hudebně pohybové i tvůrčí (výtvarné hry a etudy)
- hry a přirozené situace, při nichž se dítě učí přijímat druhého – respektování jasných a smysluplných pravidel soužití
- přirozené poznávání neživé přírody, přírodních dějů a jevů, počasí a krajiny
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- chápat elementární časové pojmy (dnes, zítra, večer), pojmenovat části dne
- koordinovat pohyby a polohy těla, ovládat dechové svalstvo
- naslouchat druhým – vyslechnout a nechat domluvit řečníka
- zvládat základní vokální dovednost
- spolupracovat s ostatními – vyjednávat s dětmi, domluvit se na společném řešení
- popsat situaci podle obrázku, projevovat zájem o knihu jako zdroj informací
- vědomě využívat zrak a sluch při pozorování
- chápat elementární matematické souvislosti (poznat více, méně, stejně)
- uvědomovat si svou samostatnost, přijímat pozitivní ocenění, dětským způsobem projevovat co cítí (radost, spokojenost)
- porozumět běžným projevům vyjádření emocí
- osvojit si základní poznatky o přírodních dějích a jevech, a jejich dopadu na životní prostředí
Jak si zazpívali koledu… (prosinec)
Obecná charakteristika:
- vytváření povědomí o mezilidských, morálních a estetických hodnotách, lidové tradice
Oblasti poznání:
- lidové tradice, říkadla, koledy, písničky
- sociální orientace – dobro x zlo
- přípravy na svátky – dárky, přáníčka, cukroví, ozdoby
- jižní ovoce
- jehličnaté stromy (symbol Vánoc)
- mezilidské vztahy (zážitky z Vánoc)
- dárky - nové hračky
Okruhy cílených činností:
- námětové hry – na téma rodiny
- hry a praktické činnosti seznamující děti s různými druhy zaměstnání a řemesel (správné pojmenování zaměstnance muže i ženy vykonávající určitý druh práce + pracoviště = kuchař, kuchařka, kuchyně…)
- praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji při zpracování různých materiálů, i potravinářských surovin
- smyslové činnosti zaměřené na chuť a vůni
- výtvarné činnost podporující tvořivost a představivost
- protahovací a relaxační cvičení jako kompenzace sedavých činností
- společné diskuse – formulace vlastního přání, názoru
- motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností (dárky, vánoční ozdoby)
- komentování vlastních zážitků
- hry se slovy, procvičení zrakové paměti, vytváření množného a jednotného čísla
- sledování příběhů obohacujících citový život dítěte (téma Vánoce)
- hry podporující uvědomování mezilidských vztahů, vedoucí k ohleduplnosti a ochotě pomoci druhému (přátelství, rodinné vztahy, úcta ke stáří)
- hudebně pohybové aktivy podněcující estetické vyjadřování a prožívání
- používání jednoduchých hudebních nástrojů k dokreslení atmosféry
- sledování a účast na akcích v MŠ i obci (Mikulášská nadílka, koledování s rodiči)
- činnosti vycházející s lidových tradic – aktivity přibližující dětem mravní hodnoty
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- chápat elementární časové pojmy (den x noc, dnes, zítra), pojmenovat části dne (ráno, večer)
- koordinace pohybů s hudbou a rytmem, vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, využívat jednoduché hudební nástroje
- rozlišovat různé druhy chutí s oporou o čich
- naučit se zpaměti krátké texty (reprodukovat společně krátké koledy)
- vyjádřit verbálně vlastní přání, zážitky, názory, postřehy
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- vyjadřovat svou představivost v tvořivých a estetických činnostech
- uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, hovořit o nich, odmítnout komunikaci, která je dítěti nepříjemná
- zachytit své prožitky výtvarně
- dodržovat dohodnutá pravidla i na veřejnosti – zacházet šetrně s novými hračkami
- mít povědomí o širším společenském prostředí a lidových tradicích spojených s obdobím Vánoc, nového roku
Jak se šli klouzat… (leden-únor)
Obecná charakteristika:
– vytváření dostatku příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti dění a řádu, počátky zdravého životního stylu, zdravé životní návyky, postoje, zdravotně pohybové činnosti
Oblasti poznání:
- změny v přírodě – vlastnosti sněhu, ledu, mrazu (pokusy)
- hry na sněhu – klouzání, koulování, stavba sněhuláka
- lidské tělo – správné pojmenování (pohybový aparát), orientace na vlastním těle (pravolevá orientace)
- pohybové aktivity prospěšné zdraví – sport, zimní radovánky
- nemoc (úraz) – prevence, přiměřená péče o zdraví
- ptáci a zvířata v zimě a péče o ně
- život v severních krajích – Eskymáci, lední medvěd, tuleň, tučňák, sob
- lidové tradice spojené s ročním obdobím – MASOPUST – pranostiky, zvyky, masky
Okruhy cílených činností:
- práce s dětskou naučnou literaturou o zvířatech, na poznávání lidského těla a způsobem života lidí v jiných klimatických podmínkách
- přirozené pozorování přírody a života v ní (zvířata v zimě) – vycházky do okolí, názorné ukázky se spoluúčastí při péči o zvěř a ptactvo
- pohybové aktivity pro podporu fyzické zdatnosti (vytrvalostní chůze), obratnosti, postřehu, rytmického cítění dětí (pohyb + zpěv, či doprovod)
- experimenty se vodou (sníh, led) – vyvozování vlastností na základě vlastní zkušenosti
- činnosti směřující k prevenci úrazů v souvislosti se zimními sporty – poučení o možných nebezpečných situacích
- četba příběhů s etickým obsahem a poučením, záměrně se soustředit a udržet pozornost
- praktické činnosti zaměřené na prevenci nemocí, odbourání nezdravých návyků
- hry se slovy – slovní hádanky, slovní protiklady (antonyma)
- hry na rozlišování (porovnávání) slov sluchem (s oporou i bez opory o obrázky)
- samostatný slovní projev – vyprávění zážitků, slyšeného, popis obrázku
- činnosti zaměřené ke cvičení paměti - přednes, dramatické činnosti, zpěv
- řešení praktických problémů – hledání různých možností a variant (labyrinty), třídění a uspořádání tvarů podle určeného pravidla (orientace v řadě)
- hry pro rozvoj vůle a vytrvalosti – dokončení započatého (společenské hry s pravidly, pohybové hry s pravidly)
- tvořivé činnosti k vyjádření své fantazie a představ, slovní výpovědi k nim + ilustrace slyšeného, na podporu grafomotoriky
- příprava a realizace společných zábav v rámci zvyků a tradic
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- zvládat běžné i sportovně zaměřené způsoby pohybu ve ztížených podmínkách – ovládat koordinaci pohybů také se zpěvem, či hudebním doprovodem – vyjádřit se koordinovaným pohybem i se zpěvem, či hudebním doprovodem (vyjádřit rytmus pohybem)
- mít povědomí o těle a jeho funkcích ve vztahu ke zdraví a nemoci
- vnímat hmatem rozlišnosti přírodních materiálů
- řešit slovní hádanky vyvozením charakteristických znaků, nacházet společné znaky, hledat protiklady
- komentovat vlastní zážitky i slyšené souvislým slovním projevem
- slovně formulovat podstatné při popisu obrázku, účastnit se diskusí
- vytříbené sluchové rozlišování slov, rozklad slov na slabiky, hlásky
- vytříbené sluchové vnímání rytmu – zaznamenat rytmus písně pohybem i graficky
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí, používání logo tabulky
- vyjádřit nesouhlas v situacích, které to vyžadují, odmítnout se podílet na nevhodných činnostech
- domluvit se slovy i gesty, zklidnit se, potlačit nežádoucí projevy chování, respektovat potřeby druhého
- chápat základní matematické souvislosti, podle potřeby je prakticky využívat
- vyvinout úsilí, soustředit se a dokončit činnost
- vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných a pracovních dovedností a technik
- vnímat řád světa a jeho rozmanitosti, porozumět přirozeným změnám v přírodě
- zaujímat ochranitelský postoj, aktivně se podílet na pomoci (péče o zvěř a ptáky v zimě)
- mít povědomí o existenci různých národů a životě v náročných životních podmínkách lidí i zvířat
- s radostí se zapojit do společných akcí, do her, dodržovat daná pravidla
Jak vyhlíželi jaro… (březen-duben)
Obecná charakteristika:
- vytváření základů estetického vztahu k životu, ke světu, kultuře a lidovému umění
Oblasti poznání:
- charakteristické znaky jara – počasí, změny v přírodě
- základní podmínky života rostlin – pokusy (pěstitelské činnosti)
- činnosti lidí ve vztahu k jaru + jarní hry dětí
- stromy v jarním období – užitečný hmyz
- domácí, hospodářská zvířata a jejich mláďata
- svátky jara – VELIKONOCE – zvyky, kraslice, pomlázka, koledy, mezilidské vztahy
Okruhy cílených činností:
- lokomoční (skok, poskoky, lezení) i nelokomoční pohybové aktivity (změny poloh těla na místě – vyrovnávací cviky)
- hudebně pohybové hry a činnosti (tradiční jarní tanečky), dramatické a vokální činnosti ve vztahu k jaru a lidovým zvykům (rozpočítadla) – tvoření jednoduchých rýmů
- tvůrčí činnosti (tříbení vkusu) – tradiční i netradiční výtvarné techniky
- tradiční dětské hry (kuličky, skákání panáka, švihadla, točení káči, jízda na koloběžkách)
- činnosti podporující dodržování stanovená pravidla (společenské hry),nejen soužití , ale i (náročnější pohybové hry s pravidly) cvičení organizačních dovedností dětí
- společné diskuse, vycházky do okolí
- konkrétní operace s materiálem (třídění, uspořádání, odhad, porovnávání…)
- sluchové rozlišování zvuků, počáteční i poslední slabiky, hlásky, přiřazení odpovídajícího symbolu (písmeno)
- činnosti pro rozlišování délky slabik ve slově
- sluchové hry se slovy (synonyma)
- poslech čtených příběhů, následné vyprávění slyšeného
- motivovaná manipulace s předměty a obrázky
- hry s emocemi – mimické vyjádření nálad
- zprostředkované poznávání přírodního prostředí, následné praktické činnosti -pěstitelské činnosti, práce na školní zahradě – smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí
- pozorování přirozených i vytvořených životních podmínek rostlin a živočichů (hmyz), vyvádění mláďat (domácí a hospodářská zvířata)
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- snažit se zachovávat správné držení těla, uvědomovat si nesprávnosti
- zvládat základní pohybové dovednosti, vědomě napodobit pohyb podle vzoru, sladit pohyb s hudbou
- vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
- ovládat koordinaci ruky, zvládat jemnou motoriku při zacházení s grafickým materiálem a používání drobných pomůcek a nástrojů
- chovat se tak, aby v situacích pro děti běžných neohrožovalo pohodu svou ani druhých
- chápat slovní vtip a humor
- správně vyslovovat, ovládat dech a tempo řeči
- soustředěně poslouchat četbu, porozumět slyšenému – zachytit hlavní myšlenku příběhu, rozlišovat rýmy v básni i písni
- chápat a hledat slova souzvučná (synonyma)
- projevovat zájem o knížky
- sluchové rozlišovat jemné rozdíly zvuků, délku slabiky, počáteční i poslední slabiku, hlásku ve slově, poznat některá písmena
- přemýšlet a vést jednoduché úvahy, formulovat otázku pro objasnění nejasností, přirozeně se účastnit diskusí
- myslet kreativně – řešit problémy, učit se podle pokynů a instrukcí
- ve známých a opakujících se situacích ovládat svoje city a přizpůsobovat jim svoje chování
- být citlivý ve vztahu k živým bytostem a přírodě
- dodržovat dohodnutá a pochopitelná herní pravidla, hrát fair
- bránit se projevům násilí jiného dítěte
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka (zvířata, ptáci, hmyz, rostliny, voda)
- pomáhat v péči o okolní životní prostředí
Jak šli na návštěvu… (květen)
Obecná charakteristika:
– vytváření vztahu k rodině, místu a prostředí, ve kterém dítě žije, rozvoj pocitu sounáležitosti s lidmi, společností
Oblasti poznání:
- zrození nového jedince – člověk a jeho životní funkce
- rodinné vztahy – Den matek
- řemesla (znaky povolání) – zaměstnání rodičů
- bydliště – naše vesnice (nejbližší okolí)
- hlavní město PRAHA (státní symboly, prezident)
Okruhy cílených činností:
- lokomoční (zdolávání překážek různými způsoby) i nelokomoční pohybové aktivity (cílené zdravotní cviky), jiné činnosti (akrobatické cviky)
- vycházky k získávání praktické orientaci v obci se zaměřením na poznávání obchodů, důležitých budov a institucí, jejich význam
- využití přirozených situací k seznamování dětí s elementárními a dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
- činnosti zaměřené k poznávání lidského těla – psychomotorické hry, smyslové hry, práce s dětskou naučnou literaturou, s obrazovým materiálem
- estetické aktivity (slovesné – kultivovaný přednes, recitace, literární – učení krátkých textů, dramatické – jednoduché dramatické úlohy, hudební – zpěv, hudebně pohybové hry)
- sluchové hry se slovy (synonyma, rýmování)
- tvůrčí aktivity – výtvarné, konstruktivní
- příprava a realizace slavností v MŠ
- prohlížení a „čtení“ knížek, hry s písmeny a slovy (homonyma)
- společenské hry pro cvičení pozornosti a orientace v počtu do šesti,
- samostatný jazykový projev (formulace myšlenky, vyjádření prožitku) – diskuse, rozhovory, vyprávění
- hry se slovy – rozšiřování aktivní slovní zásoby (homonyma), porovnávání dle velikosti, tvoření zdrobnělin (strom-stromek-stromeček)
- procvičení sluchového rozlišení nejen koncové slabiky, hlásky ve slově
- činnosti zaměřené na analýzu a syntézu slov – rozklad na hlásky a opětovné skládání slov
- motivovaná manipulace (třídění – nadřazené pojmy, chápání číselné řady v rozsahu první desítky)
- činnosti zaměřené na poznávání písmen, číslic
- činnosti zasvěcující děti do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem (logické posloupnosti dějů)
- sociální a interaktivní hry - simulace přirozených i modelových situací k poznávání a rozlišování různých společenských rolí – rodič, prarodič, dítě (cvičení v projevování citů, sebekontroly a ovládání se, ochrany soukromí)
- hry a praktické činnosti uvádějící děti do občanského života
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- ovládat běžné způsoby pohybu v různém prostředí, záměrné ovládání jednotlivých svalových skupin při náročnějších záměrně cílených činnostech (návyky správného držení těla)
- formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat
- rozšířit si aktivní slovní zásobu o nová slova, používání odpovídajících výrazů vzhledem k situaci (zdrobněliny)
- analytické a syntetické činnosti dle sluchového vnímání, zpočátku s oporou o obrázky (vyhledávat hlásky ve slovech)
- chápat a hledat slova souzvučná (synonyma)
- poznat napsané své jméno, počáteční písmeno
- chápat elementární časové pojmy (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, dnes, včera, zítra)
- orientovat se v počtu do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky
- vyvinout úsilí, soustředit se na činnosti a jejich dokončení
- ovládat svoje city v přirozených situacích, uvědomovat si příjemné i nepříjemné citové prožitky, přizpůsobovat jim své chování
- navazovat přirozené kontakty s dospělými, komunikovat s ním vhodným způsobem
- vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně, umět nabídnout pomoc)
- vyjednávat s dětmi i dospělými, domluvit se na společném řešení
- zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných a tvořivých dovedností a technik (samostatné konstruovaní, vyrábění z papíru a různých materiálů)
- vyjadřovat se kultivovaně, zvládat základní vokální, hudební i slovní dovednosti
- mít povědomí o širším společenském prostředí, orientovat se bezpečně v obci, znát svoji adresu, všímat si změn a dění v nejbližším okolí
- přiměřeně věku mít elementární povědomí o příchodu člověka na svět, funkci lidského těla
- orientovat se v rodinných vztazích, mít úctu ke stáří
Jak se těšili na prázdniny… (červen)
Obecná charakteristika:
- prohloubení základů estetického vztahu k životu, ke světu
- rozmanitosti lidské civilizace a světa techniky
- osvojení si důležitých pravidel k ochraně a bezpečí
Oblasti poznání:
- kdo, kde žije – multikulturní výchova – planeta ZEMĚ (MDD)
- exotická zvířata a jejich životní podmínky
- dopravní ruch v okolí školy – světelná signalizace, křižovatka, pravidla chování na ulici (chodci)
- orientace v dopravních prostředcích podle místa pohybu - cestování
- práce POLICIE, záchranářů, hasičů – dopravní prostředky se zvukovou signalizací
- základní podmínky života – ryby, plazi, obojživelníci
- znaky léta – pohyb a pobyt v přírodě a u vody
- letní aktivity – sportování, příprava na prázdniny (prevence úrazů)
Opakovací cílené činnosti:
- využití přirozených situací k seznamování dětí s elementárními a dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
- činnosti zasvěcující děti do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem (logické posloupnosti dějů)
Okruhy cílených činností:
- různorodé pohybové aktivity (cvičení na Tv nářadí, míčové hry, turistika, sezónní činnosti)
- hry s přírodním materiálem v přírodním prostředí
- zprostředkované poznávání přírodní rozmanitosti – exotická zvířata a jejich přirozené životní podmínky
- pozorování a porovnávání vodních ekosystémů (letní aktivity u vody)
- činnosti zaměřené na prevenci úrazů – besedy, praktické ukázky, modelové situace, práce s obrazovým materiálem – vyvozování úsudků
- hry a aktivity na téma dopravy, praktický nácvik bezpečného chování v dopravních situacích – využití dopravního hřiště MŠ, vycházky s dopravní tematikou
- praktické činnosti podporující samostatné vystupování, vyjadřování a rozhodování – hry a situace kde se dítě učí chránit bezpečí své i druhých
- činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (dopravní značky a symboly, různé piktogramy)
- sluchové hry zaměřené na poznávání a rozlišování zvuků (zvuky v přírodě, zvuková signalizace v případě nebezpečí)
- činnosti zaměřené na sluchové vnímání, rozlišování a reprodukování rytmu
- hry se slovy – rozvoj aktivní slovní zásoby (homonyma), procvičení sluchového rozlišení koncové slabiky, hlásky ve slově
- poslech čtených a vyprávěných příběhů s poučením
- aktivity umožňující dětem poznat rozmanitost kultur (multikulturní výchova)
- využít tvořivé činnosti k vyjádření své představy o světě (dopravní tematika či jiná tematická symbolika)
- řešením praktických problémů posilovat přirozené poznávací city
- podporovat zájem o hledání různých možností a variant pohybu v prostoru, k danému cíli
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- bezpečný a přirozený pohyb v přírodním prostředí, ve vyšších polohách (žebřiny, lavička, švédská bedna, strom)
- uvědomovat si pestrost a rozlišnosti přírodního i životního prostředí zvířat a lidí
- sluchem rozlišovat známé i méně známé zvuky z přírody i z dopravního ruchu
- soustředit se na slyšený rytmus, vyjádřit jej pohybem nebo reprodukcí (rytmické hudební nástroje, popěvky)
- mít povědomí o nebezpečí v přírodě, o tom, kde hledat pomoc
- orientovat se v dopravních prostředcích dle místa jejich pohybu
- dodržovat pravidla chování chodce v dopravním ruchu
- rozlišovat aktivity, které mohou zdraví a okolí poškozovat, všímat si nepořádku a škod, upozornit na ně
- chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat o pomoc
- odmítnout komunikaci, která je mi nepříjemná, odmítnout společensky nežádoucí chování
- odpovídající, samostatný jazykový projev v dané situaci – aktivní ochrana svého bezpečí
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, aktivně využívat zkušeností k učení, předkládat „nápady“
- uvědomovat si své možnosti a limity, rozhodovat o svých činnostech, říci „ne“ v situacích které to vyžadují
- chápat, že všechny děti mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný, chovat se zdvořile, přistupovat k druhým bez předsudků
- mít povědomí o existenci různých národů a kultur
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků, mít povědomí o nebezpečí na ulici, o tom, kde hledat pomoc v případě potřeby
- zorganizovat hru, domluvit se na společném postupu
- vyjadřovat svou představu v tvořivých činnostech, při práci s různým materiálem, v kombinaci několika pracovních, či výtvarných technik
- chápat elementární časové pojmy (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer + včera, dnes, zítra)
Jak poznávali svět… – doplňkové aktivity
Obecná charakteristika:
- uvádět děti do společnosti lidí, do světa materiálních a duchovních hodnot, do světa kultury a umění, a osvojit si tak potřebné dovednosti, návyky a postoje
- aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí
Oblasti poznání:
- kultura a umění
- sport (zdravý způsob života)
- veřejný život
Okruhy cílených činností:
- návštěvy uměleckých míst zajímavých pro předškolní děti – návštěvy a vlastní realizace tematických výstav
- setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu – návštěvy kulturních akcí dle aktuální nabídky, návštěvy knihovny
- činnosti s estetickým obsahem – výtvarné soutěže
- přímé i zprostředkované pozorování technických objektů – výlety do okolí, exkurze, návštěvy naučných akcí a výstav
- naučné akce zaměřené na péči o životní prostředí - enviromentální vzdělávání ve spolupráci s ekocentry
- akce zaměřené na podporu zdraví a bezpečí, pohybových dovedností a vytrvalosti dětí = sportovně zaměřené akce (pohyb v přírodním terénu, překážkové dráhy, pěší výlety, před plavecká výuka)
Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků z kulturních krás i setkání se s uměním
- aktivně, vlastním příspěvkem se účastnit kulturních akcí
- vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, se zájmem sledovat literární, dramatické, filmové, či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
- projevovat zájem o knihy dětské i naučné
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování na veřejnosti
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení a řešení problémů
- uvědomování si nutnosti péče o nejbližší životní prostředí s aktivní spoluúčastí
- projevovat aktivní zájem o zdravý způsob života