Mateřská Škola
Pohádka Zbůch

Co se dozví děti v POHÁDCE

Filosofie školy:

„Výchova literaturou, výchova k literatuře“

Dětská literatura tříbí pozornost a soustředěnost dětí, rozvíjí jejich fantazii, představivost, obohacuje dětský jazykový projev, rozšiřuje aktivní slovní zásobu. Dává dětem vzory chování.

Motivaci čerpáme z fondu tradiční české dětské literatury. Kniha jako taková je zdrojem informací, poučení i zábavy.

Očekávané výstupy:

Předkládanými příběhy přispět k rozvoji jazykových dovedností, podpořit předčtenářskou gramotnost dětí.

Pomocí dětské literatury položit základ citové, sociální a etické výchovy.

Získáním vztahu k literatuře připravit děti na celoživotní vzdělávání a práci s informacemi.

 

Již realizované celoroční projekty s dětskou literaturou:

2008/09

  • Václav Čtvrtek „Rumcajs, Manka a Cipísek v lese Řáholci“ + ilustrace Radka Pilaře

2009/2010

  • Josef Lada „Kocour Mikeš“

2010/2011

  • Josef Skupa, Miloš Kirschner „Spejbl a Hurvínek“

2011/2012

  • Ondřej Sekora „Ferda Mravenec“

2012/2013

  • Bohumil Říha „Honzíkova cesta“ + ilustrace Heleny Zmatlíkové

2013/2014

  • Zdeněk Miler „Byl jednou jeden krtek“

2014/2015

  • Václav Čtvrtek "Kamarádi z mechu a kapradí" + ilustrace Zdeňka Smetany

2015/2016

  • Miloš Macourek "Mach a Šebestová" + ilustrace Adolfa Borna

2016/2017

  • Josef Čapek "Povídání o pejkovi a kočičce"

2017/2018

  • Josef Lada "O chytré kmotře lišce"

2018/2019

  • Vladimír Jiránek a Pavel Šrut "Bob a Bobek"

2019/2020

  • Josef Lamka, Libuše Koutná, Hana Lamková "Káťa a Škubánek"

2020/2021

  • Ljuba Štíplová a spol. "Čtyřlístek" + ilustrace Jaroslav Němeček

Školní vzdělávací program:

Kdo si hraje - nezlobí

aneb

"HRAJEME SI POHÁDKY"

Název vyjadřuje nejpřirozenější formu předškolního vzdělávání a tou je hra, ve všech jejích podobách.

Obsah se odvíjí z pohádek, příběhů (všech forem dětské literatury), které vychází vstříc dětskému myšlení a psychice.

Probouzí v dětech cit pro pravdu a spravedlnost, odkrývá dětem vztahy mezi lidmi a motivy jejich jednání.

Tematické bloky:

ČTYŘLÍSTEK se představuje

  1. Jak šli za kamarády …
  2. Jak pozdravili podzim …
  3. Jak prožili deštivý den …
  4. Jak si zazpívali koledu …
  5. Jak se šli klouzat …
  6. Jak vyhlíželi jaro …
  7. Jak šli na návštěvu …
  8. Jak se těšili na prázdniny …

Jak poznávali svět … – doplňkové aktivity           

Jak šli za kamarády… (září)

Obecná charakteristika:

-   začlenění mezi vrstevníky, orientace v nejbližším okolí, prostor pro adaptaci

Oblasti poznání:

  • vzájemné seznamování, jména, značky dětí, jména, prostředí MŠ, orientace v prostoru, překonávání strachu
  • sociální orientace, komunikace, vztahy mezi dětmi (pravidla soužití), elementární poznatky o těle, upevňování zdraví (pojem kamarád)
  • rodinné zázemí – struktura rodiny, kde bydlíme – náš dům

Okruhy cílených činností:

  • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dětí v MŠ
  • jednoduché sebe obslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, ve třídě (úklid hraček)
  • činnosti relaxační a odpočinkového charakteru zajišťující pohodu prostředí
  • lokomoční pohybové činnosti – koordinace pohybů těla v novém prostředí
  • hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru, prostorové pojmy (používání předložek)
  • poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů, prohlížení a „čtení“ knížek k tématu
  • spontánní hra, volné hry – pozorování, užívání a úklid hraček a předmětů denní potřeby
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, aktivity podporující sbližování dětí (pohybové hry, hry na téma rodiny a přátelství – k poznávání a rozlišování různých společenských rolí: sociální hry a interaktivní činnosti, kooperativní činnosti ve skupině, vlastní výtvarné a pracovní aktivity, přirozené hudební a rytmické aktivity ve spojení s lokomocí)
  • spolupodílení se na utváření a chápání pravidel vzájemného soužití ve skupině
  • vycházky do okolí MŠ k získání praktické orientace v místě bydliště

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, začlenit se do třídy a zařadit se mezi vrstevníky
  • pochopit jasně stanovená pravidla soužití – adaptovat se na život ve škole, orientovat se bezpečně v prostředí školy, v místě bydliště, ve značkách, spolupracovat, přizpůsobit se společnému programu, přijímat autoritu
  • mít povědomí o rodině
  • přirozeně a bez zábran komunikovat, hledat si partnera do hry – navazovat dětská přátelství
  • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • vyjádřit pohybové představy v písni, v rytmických říkadlech
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, zvládat elementární sebeobsluhu
  • postarat se o hračky, uklidit po sobě
  • pojmenovat části těla, výtvarně zachytit, mít povědomí o těle ve spojení s lokomocí
  • pojmenovat používané předměty a hračky ve třídě
  • v klidu vyslechnout krátký příběh či pohádku
  • provádět jednoduché úkony s výtvarnými pomůckami a materiály
  • účastnit se společných her, rozhovorů a aktivit ve skupině, rozvíjet spontánní hru
  • orientovat se v místě bydliště, v prostorových pojmech, správné používání předložek v mluveném projevu

Jak pozdravili podzim… (říjen)

Obecná charakteristika:

seznamování s nejbližší přírodou, chování v přírodě, význam životního prostředí pro člověka (zahrada, sad, park), rozmanitosti přírody na podzim (les, pole)

Oblasti poznání:

  • podzim v zahradě – zelenina, zdravá výživa, úprava jídel
  • podzim – ovoce (pojem sad)
  • barvy podzimu – listy (pojem park)
  • stromy, keře, plody podzimu – práce s přírodninami (pojem les)
  • práce na poli
  • ptáci, lesní a polní zvířata – příprava na zimu

Opakovací cílené činnosti:

  • praktické činnosti a úkony procvičující prostorovou orientaci, používání odpovídajících pojmů

Okruhy cílených činností:

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti – vokální činnosti, rytmické hry
  • zdravotně zaměřené činnosti (uvolňovací a protahovací cvičení), činnosti směřující k vytváření zdravých životních návyků
  • přímé pozorování přírodních ekosystémů v souvislosti s přicházejícím podzimem (sad, les, pole)
  • smyslové hry k určování a pojmenování vlastností dozrávajícího ovoce
  • konkrétní operace k porovnávání těchto vlastností, hledání společných vlastností - třídění dle tvaru, barvy, velikosti (aktivity seznamující děti s elementárními geometrické tvary),
  • hry pro rozšiřování slovní zásoby – pasivní, následně i aktivní
  • zprostředkované pozorování činnosti lidí při užívání a přetváření životního prostředí: ekologicky motivované hry
  • estetické a tvůrčí aktivity zpracovávající zážitky a nové poznatky dětí (hry s barvou, kreslení, práce s různými materiály, práce s nůžkami a lepidlem, různé techniky zpracování papíru)
  • činnosti vedoucí ke vzájemné spolupráci dětí, k ochotě rozdělit se, půjčit hračku (sociální hry, společenské hry)

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • navazovat přirozené kontakty se zaměstnanci školy, komunikovat s nimi vhodným způsobem
  • zvládat jednoduché praktické situace, které se v MŠ opakují
  • uplatňovat i potlačit své individuální potřeby a přání s ohledem na druhého, spolupracovat s ostatními, porozumět běžným projevům citových prožitků a nálad druhých
  • rozlišovat co zdraví prospívá a škodí (základ zdravého životního stylu)
  • koordinovaná lokomoce a další pohyby těla (uvolnění těla, ruky)
  • seznámení s běžnými technikami, pomůckami a drobnými nástroji, jejich bezpečným používáním a využitím při zpracování papíru
  • samostatné vyjadřování verbální, výtvarné, pracovní – uvědomování si vlastní samostatnosti, účast v rozhovorech (nad výtvory), pokusy o formulaci myšlenky
  • obohacení pasivní, následně i aktivní slovní zásoby
  • prožívat radost ze zvládnutého (vokální činností) a poznaného, vyjádřit slovně i vokálně, případně výtvarně své prožitky
  • odhalovat vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, vnímat rozmanitosti přírody
  • používat prostorové pojmy v praktických činnostech vzhledem k subjektivnímu pohledu

Jak prožili deštivý den… (listopad)

Obecná charakteristika:

-    elementární poznatky o světě ve vztahu k ročnímu období

Oblasti poznání:

  • podzimní hry dětí (vítr)
  • typické znaky podzimu – změny počasí (déšť)
  • časové vztahy - orientace den x noc

Opakovací cílené činnosti:

  • v praktických činnostech používat prostorové pojmy (manipulací = pochopení, slovně)

Okruhy cílených činností:

  • činnosti přibližující dětem časové vztahy (den noc)
  • psychomotorické hry
  • nelokomoční pohybové činnosti – změny poloh a pohybů těla ve spojení s dechovým cvičením
  • hry na poznávání a rozlišování zvuků obecně (simulace zvuků z přírody)
  • vokální činnosti
  • hry zaměřené na zrakovou paměť – činnosti zaměřené na elementární matematické pojmy (množství) a jejich praktická aplikace
  • prohlížení naučné literatury (encyklopedie)
  • skupinová konverzace – vyprávění podle skutečnosti i obrazového materiálu, vlastních zážitků
  • úkoly s viditelným cílem, v nichž může být dítě úspěšné
  • estetické aktivity – hudebně pohybové i tvůrčí (výtvarné hry a etudy)
  • hry a přirozené situace, při nichž se dítě učí přijímat druhého – respektování jasných a smysluplných pravidel soužití
  • přirozené poznávání neživé přírody, přírodních dějů a jevů, počasí a krajiny

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • chápat elementární časové pojmy (dnes, zítra, večer), pojmenovat části dne
  • koordinovat pohyby a polohy těla, ovládat dechové svalstvo
  • naslouchat druhým – vyslechnout a nechat domluvit řečníka
  • zvládat základní vokální dovednost
  • spolupracovat s ostatními – vyjednávat s dětmi, domluvit se na společném řešení
  • popsat situaci podle obrázku, projevovat zájem o knihu jako zdroj informací
  • vědomě využívat zrak a sluch při pozorování
  • chápat elementární matematické souvislosti (poznat více, méně, stejně)
  • uvědomovat si svou samostatnost, přijímat pozitivní ocenění, dětským způsobem projevovat co cítí (radost, spokojenost)
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí
  • osvojit si základní poznatky o přírodních dějích a jevech, a jejich dopadu na životní prostředí

Jak si zazpívali koledu… (prosinec)

Obecná charakteristika:

  •  vytváření povědomí o mezilidských, morálních a estetických hodnotách, lidové tradice

Oblasti poznání:

  • lidové tradice, říkadla, koledy, písničky
  • sociální orientace – dobro x zlo
  • přípravy na svátky – dárky, přáníčka, cukroví, ozdoby
  • jižní ovoce
  • jehličnaté stromy (symbol Vánoc)
  • mezilidské vztahy (zážitky z Vánoc)
  • dárky - nové hračky

Okruhy cílených činností:

  • námětové hry – na téma rodiny
  • hry a praktické činnosti seznamující děti s různými druhy zaměstnání a řemesel (správné pojmenování zaměstnance muže i ženy vykonávající určitý druh práce + pracoviště = kuchař, kuchařka, kuchyně…)
  • praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji při zpracování různých materiálů, i potravinářských surovin
  • smyslové činnosti zaměřené na chuť a vůni
  • výtvarné činnost podporující tvořivost a představivost
  • protahovací a relaxační cvičení jako kompenzace sedavých činností
  • společné diskuse – formulace vlastního přání, názoru
  • motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností (dárky, vánoční ozdoby)
  • komentování vlastních zážitků
  • hry se slovy, procvičení zrakové paměti, vytváření množného a jednotného čísla
  • sledování příběhů obohacujících citový život dítěte (téma Vánoce)
  • hry podporující uvědomování mezilidských vztahů, vedoucí k ohleduplnosti a ochotě pomoci druhému (přátelství, rodinné vztahy, úcta ke stáří)
  • hudebně pohybové aktivy podněcující estetické vyjadřování a prožívání
  • používání jednoduchých hudebních nástrojů k dokreslení atmosféry
  • sledování a účast na akcích v MŠ i obci (Mikulášská nadílka, koledování s rodiči)
  • činnosti vycházející s lidových tradic – aktivity přibližující dětem mravní hodnoty

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • chápat elementární časové pojmy (den x noc, dnes, zítra), pojmenovat části dne (ráno, večer)
  • koordinace pohybů s hudbou a rytmem, vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, využívat jednoduché hudební nástroje
  • rozlišovat různé druhy chutí s oporou o čich
  • naučit se zpaměti krátké texty (reprodukovat společně krátké koledy)
  • vyjádřit verbálně vlastní přání, zážitky, názory, postřehy
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • vyjadřovat svou představivost v tvořivých a estetických činnostech
  • uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, hovořit o nich, odmítnout komunikaci, která je dítěti nepříjemná
  • zachytit své prožitky výtvarně
  • dodržovat dohodnutá pravidla i na veřejnosti – zacházet šetrně s novými hračkami
  • mít povědomí o širším společenském prostředí a lidových tradicích spojených s obdobím Vánoc, nového roku

Jak se šli klouzat… (leden-únor)

Obecná charakteristika:

vytváření dostatku příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti dění a řádu, počátky zdravého životního stylu, zdravé životní návyky, postoje, zdravotně pohybové činnosti

Oblasti poznání:

  • změny v přírodě – vlastnosti sněhu, ledu, mrazu (pokusy)
  • hry na sněhu – klouzání, koulování, stavba sněhuláka
  • lidské tělo – správné pojmenování (pohybový aparát), orientace na vlastním těle (pravolevá orientace)
  • pohybové aktivity prospěšné zdraví – sport, zimní radovánky
  • nemoc (úraz) – prevence, přiměřená péče o zdraví
  • ptáci a zvířata v zimě a péče o ně
  • život v severních krajích – Eskymáci, lední medvěd, tuleň, tučňák, sob
  • lidové tradice spojené s ročním obdobím – MASOPUST – pranostiky, zvyky, masky

Okruhy cílených činností:

  • práce s dětskou naučnou literaturou o zvířatech, na poznávání lidského těla a způsobem života lidí v jiných klimatických podmínkách
  • přirozené pozorování přírody a života v ní (zvířata v zimě) – vycházky do okolí, názorné ukázky se spoluúčastí při péči o zvěř a ptactvo
  • pohybové aktivity pro podporu fyzické zdatnosti (vytrvalostní chůze), obratnosti, postřehu, rytmického cítění dětí (pohyb + zpěv, či doprovod)
  • experimenty se vodou (sníh, led) – vyvozování vlastností na základě vlastní zkušenosti
  • činnosti směřující k prevenci úrazů v souvislosti se zimními sporty – poučení o možných nebezpečných situacích
  • četba příběhů s etickým obsahem a poučením, záměrně se soustředit a udržet pozornost
  • praktické činnosti zaměřené na prevenci nemocí, odbourání nezdravých návyků
  • hry se slovy – slovní hádanky, slovní protiklady (antonyma)
  • hry na rozlišování (porovnávání) slov sluchem (s oporou i bez opory o obrázky)
  • samostatný slovní projev – vyprávění zážitků, slyšeného, popis obrázku
  • činnosti zaměřené ke cvičení paměti - přednes, dramatické činnosti, zpěv
  • řešení praktických problémů – hledání různých možností a variant (labyrinty), třídění a uspořádání tvarů podle určeného pravidla (orientace v řadě)
  • hry pro rozvoj vůle a vytrvalosti – dokončení započatého (společenské hry s pravidly, pohybové hry s pravidly)
  • tvořivé činnosti k vyjádření své fantazie a představ, slovní výpovědi k nim + ilustrace slyšeného, na podporu grafomotoriky
  • příprava a realizace společných zábav v rámci zvyků a tradic

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • zvládat běžné i sportovně zaměřené způsoby pohybu ve ztížených podmínkách – ovládat koordinaci pohybů také se zpěvem, či hudebním doprovodem – vyjádřit se koordinovaným pohybem i se zpěvem, či hudebním doprovodem (vyjádřit rytmus pohybem)
  • mít povědomí o těle a jeho funkcích ve vztahu ke zdraví a nemoci
  • vnímat hmatem rozlišnosti přírodních materiálů
  • řešit slovní hádanky vyvozením charakteristických znaků, nacházet společné znaky, hledat protiklady
  • komentovat vlastní zážitky i slyšené souvislým slovním projevem
  • slovně formulovat podstatné při popisu obrázku, účastnit se diskusí
  • vytříbené sluchové rozlišování slov, rozklad slov na slabiky, hlásky
  • vytříbené sluchové vnímání rytmu – zaznamenat rytmus písně pohybem i graficky
  • postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí, používání logo tabulky
  • vyjádřit nesouhlas v situacích, které to vyžadují, odmítnout se podílet na nevhodných činnostech
  • domluvit se slovy i gesty, zklidnit se, potlačit nežádoucí projevy chování, respektovat potřeby druhého
  • chápat základní matematické souvislosti, podle potřeby je prakticky využívat
  • vyvinout úsilí, soustředit se a dokončit činnost
  • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných a pracovních dovedností a technik
  • vnímat řád světa a jeho rozmanitosti, porozumět přirozeným změnám v přírodě
  • zaujímat ochranitelský postoj, aktivně se podílet na pomoci (péče o zvěř a ptáky v zimě)
  • mít povědomí o existenci různých národů a životě v náročných životních podmínkách lidí i zvířat
  • s radostí se zapojit do společných akcí, do her, dodržovat daná pravidla

Jak vyhlíželi jaro… (březen-duben)

Obecná charakteristika:

  •  vytváření základů estetického vztahu k životu, ke světu, kultuře a lidovému umění

Oblasti poznání:

  • charakteristické znaky jara – počasí, změny v přírodě
  • základní podmínky života rostlin – pokusy (pěstitelské činnosti)
  • činnosti lidí ve vztahu k jaru + jarní hry dětí
  • stromy v jarním období – užitečný hmyz
  • domácí, hospodářská zvířata a jejich mláďata
  • svátky jara – VELIKONOCE – zvyky, kraslice, pomlázka, koledy, mezilidské vztahy

Okruhy cílených činností:

  • lokomoční (skok, poskoky, lezení) i nelokomoční pohybové aktivity (změny poloh těla na místě – vyrovnávací cviky)
  • hudebně pohybové hry a činnosti (tradiční jarní tanečky), dramatické a vokální činnosti ve vztahu k jaru a lidovým zvykům (rozpočítadla) – tvoření jednoduchých rýmů
  • tvůrčí činnosti (tříbení vkusu) – tradiční i netradiční výtvarné techniky
  • tradiční dětské hry (kuličky, skákání panáka, švihadla, točení káči, jízda na koloběžkách)
  • činnosti podporující dodržování stanovená pravidla (společenské hry),nejen soužití , ale i (náročnější pohybové hry s pravidly) cvičení organizačních dovedností dětí
  • společné diskuse, vycházky do okolí
  • konkrétní operace s materiálem (třídění, uspořádání, odhad, porovnávání…)
  • sluchové rozlišování zvuků, počáteční i poslední slabiky, hlásky, přiřazení odpovídajícího symbolu (písmeno)
  • činnosti pro rozlišování délky slabik ve slově
  • sluchové hry se slovy (synonyma)
  • poslech čtených příběhů, následné vyprávění slyšeného
  • motivovaná manipulace s předměty a obrázky
  • hry s emocemi – mimické vyjádření nálad
  • zprostředkované poznávání přírodního prostředí, následné praktické činnosti -pěstitelské činnosti, práce na školní zahradě – smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí
  • pozorování přirozených i vytvořených životních podmínek rostlin a živočichů (hmyz), vyvádění mláďat (domácí a hospodářská zvířata)

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • snažit se zachovávat správné držení těla, uvědomovat si nesprávnosti
  • zvládat základní pohybové dovednosti, vědomě napodobit pohyb podle vzoru, sladit pohyb s hudbou
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
  • ovládat koordinaci ruky, zvládat jemnou motoriku při zacházení s grafickým materiálem a používání drobných pomůcek a nástrojů
  • chovat se tak, aby v situacích pro děti běžných neohrožovalo pohodu svou ani druhých
  • chápat slovní vtip a humor
  • správně vyslovovat, ovládat dech a tempo řeči
  • soustředěně poslouchat četbu, porozumět slyšenému – zachytit hlavní myšlenku příběhu, rozlišovat rýmy v básni i písni
  • chápat a hledat slova souzvučná (synonyma)
  • projevovat zájem o knížky
  • sluchové rozlišovat jemné rozdíly zvuků, délku slabiky, počáteční i poslední slabiku, hlásku ve slově, poznat některá písmena
  • přemýšlet a vést jednoduché úvahy, formulovat otázku pro objasnění nejasností, přirozeně se účastnit diskusí
  • myslet kreativně – řešit problémy, učit se podle pokynů a instrukcí
  • ve známých a opakujících se situacích ovládat svoje city a přizpůsobovat jim svoje chování
  • být citlivý ve vztahu k živým bytostem a přírodě
  • dodržovat dohodnutá a pochopitelná herní pravidla, hrát fair
  • bránit se projevům násilí jiného dítěte
  • mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka (zvířata, ptáci, hmyz, rostliny, voda)
  • pomáhat v péči o okolní životní prostředí

Jak šli na návštěvu… (květen)

Obecná charakteristika:

vytváření vztahu k rodině, místu a prostředí, ve kterém dítě žije, rozvoj pocitu sounáležitosti s lidmi, společností

Oblasti poznání:

  • zrození nového jedince – člověk a jeho životní funkce
  • rodinné vztahy – Den matek
  • řemesla (znaky povolání) – zaměstnání rodičů
  • bydliště – naše vesnice (nejbližší okolí)
  • hlavní město PRAHA (státní symboly, prezident)

Okruhy cílených činností:

  • lokomoční (zdolávání překážek různými způsoby) i nelokomoční pohybové aktivity (cílené zdravotní cviky), jiné činnosti (akrobatické cviky)
  • vycházky k získávání praktické orientaci v obci se zaměřením na poznávání obchodů, důležitých budov a institucí, jejich význam
  • využití přirozených situací k seznamování dětí s elementárními a dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
  • činnosti zaměřené k poznávání lidského těla – psychomotorické hry, smyslové hry, práce s dětskou naučnou literaturou, s obrazovým materiálem
  • estetické aktivity (slovesné – kultivovaný přednes, recitace, literární – učení krátkých textů, dramatické – jednoduché dramatické úlohy, hudební – zpěv, hudebně pohybové hry)
  • sluchové hry se slovy (synonyma, rýmování)
  • tvůrčí aktivity – výtvarné, konstruktivní
  • příprava a realizace slavností v MŠ
  • prohlížení a „čtení“ knížek, hry s písmeny a slovy (homonyma)
  • společenské hry pro cvičení pozornosti a orientace v počtu do šesti,
  • samostatný jazykový projev (formulace myšlenky, vyjádření prožitku) – diskuse, rozhovory, vyprávění
  • hry se slovy – rozšiřování aktivní slovní zásoby (homonyma), porovnávání dle velikosti, tvoření zdrobnělin (strom-stromek-stromeček)
  • procvičení sluchového rozlišení nejen koncové slabiky, hlásky ve slově
  • činnosti zaměřené na analýzu a syntézu slov – rozklad na hlásky a opětovné skládání slov
  • motivovaná manipulace (třídění – nadřazené pojmy, chápání číselné řady v rozsahu první desítky)
  • činnosti zaměřené na poznávání písmen, číslic
  • činnosti zasvěcující děti do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem (logické posloupnosti dějů)
  • sociální a interaktivní hry - simulace přirozených i modelových situací k poznávání a rozlišování různých společenských rolí – rodič, prarodič, dítě  (cvičení v projevování citů, sebekontroly a ovládání se, ochrany soukromí)
  • hry a praktické činnosti uvádějící děti do občanského života

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • ovládat běžné způsoby pohybu v různém prostředí, záměrné ovládání jednotlivých svalových skupin při náročnějších záměrně cílených činnostech (návyky správného držení těla)
  • formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat
  • rozšířit si aktivní slovní zásobu o nová slova, používání odpovídajících výrazů vzhledem k situaci (zdrobněliny)
  • analytické a syntetické činnosti dle sluchového vnímání, zpočátku s oporou o obrázky (vyhledávat hlásky ve slovech)
  • chápat a hledat slova souzvučná (synonyma)
  • poznat napsané své jméno, počáteční písmeno
  • chápat elementární časové pojmy (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, dnes, včera, zítra)
  • orientovat se v počtu do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky
  • vyvinout úsilí, soustředit se na činnosti a jejich dokončení
  • ovládat svoje city v přirozených situacích, uvědomovat si příjemné i nepříjemné citové prožitky, přizpůsobovat jim své chování
  • navazovat přirozené kontakty s dospělými, komunikovat s ním vhodným způsobem
  • vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně, umět nabídnout pomoc)
  • vyjednávat s dětmi i dospělými, domluvit se na společném řešení
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných a tvořivých dovedností a technik (samostatné konstruovaní, vyrábění z papíru a různých materiálů)
  • vyjadřovat se kultivovaně, zvládat základní vokální, hudební i slovní dovednosti
  • mít povědomí o širším společenském prostředí, orientovat se bezpečně v obci, znát svoji adresu, všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • přiměřeně věku mít elementární povědomí o příchodu člověka na svět, funkci lidského těla
  • orientovat se v rodinných vztazích, mít úctu ke stáří

Jak se těšili na prázdniny… (červen)

Obecná charakteristika:

-    prohloubení základů estetického vztahu k životu, ke světu

-    rozmanitosti lidské civilizace a světa techniky

-    osvojení si důležitých pravidel k ochraně a bezpečí

Oblasti poznání:

-    kdo, kde žije – multikulturní výchova – planeta ZEMĚ (MDD)

-    exotická zvířata a jejich životní podmínky

  • dopravní ruch v okolí školy – světelná signalizace, křižovatka, pravidla chování na ulici (chodci)
  • orientace v dopravních prostředcích podle místa pohybu - cestování
  • práce POLICIE, záchranářů, hasičů – dopravní prostředky se zvukovou signalizací
  • základní podmínky života – ryby, plazi, obojživelníci
  • znaky léta – pohyb a pobyt v přírodě a u vody
  • letní aktivity – sportování, příprava na prázdniny (prevence úrazů)

Opakovací cílené činnosti:

  • využití přirozených situací k seznamování dětí s elementárními a dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
  • činnosti zasvěcující děti do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem (logické posloupnosti dějů)

Okruhy cílených činností:

  • různorodé pohybové aktivity (cvičení na Tv nářadí, míčové hry, turistika, sezónní činnosti)
  • hry s přírodním materiálem v přírodním prostředí
  • zprostředkované poznávání přírodní rozmanitosti – exotická zvířata a jejich přirozené životní podmínky
  • pozorování a porovnávání vodních ekosystémů (letní aktivity u vody)
  • činnosti zaměřené na prevenci úrazů – besedy, praktické ukázky, modelové situace, práce s obrazovým materiálem – vyvozování úsudků
  • hry a aktivity na téma dopravy, praktický nácvik bezpečného chování v dopravních situacích – využití dopravního hřiště MŠ, vycházky s dopravní tematikou
  • praktické činnosti podporující samostatné vystupování, vyjadřování a rozhodování – hry a situace kde se dítě učí chránit bezpečí své i druhých
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (dopravní značky a symboly, různé piktogramy)
  • sluchové hry zaměřené na poznávání a rozlišování zvuků (zvuky v přírodě, zvuková signalizace v případě nebezpečí)
  • činnosti zaměřené na sluchové vnímání, rozlišování a reprodukování rytmu
  • hry se slovy – rozvoj aktivní slovní zásoby (homonyma), procvičení sluchového rozlišení koncové slabiky, hlásky ve slově
  • poslech čtených a vyprávěných příběhů s poučením
  • aktivity umožňující dětem poznat rozmanitost kultur (multikulturní výchova)
  • využít tvořivé činnosti k vyjádření své představy o světě (dopravní tematika či jiná tematická symbolika)
  • řešením praktických problémů posilovat přirozené poznávací city
  • podporovat zájem o hledání různých možností a variant pohybu v prostoru, k danému cíli

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • bezpečný a přirozený pohyb v přírodním prostředí, ve vyšších polohách (žebřiny, lavička, švédská bedna, strom)
  • uvědomovat si pestrost a rozlišnosti přírodního i životního prostředí zvířat a lidí
  • sluchem rozlišovat známé i méně známé zvuky z přírody i z dopravního ruchu
  • soustředit se na slyšený rytmus, vyjádřit jej pohybem nebo reprodukcí (rytmické hudební nástroje, popěvky)
  • mít povědomí o nebezpečí v přírodě, o tom, kde hledat pomoc
  • orientovat se v dopravních prostředcích dle místa jejich pohybu
  • dodržovat pravidla chování chodce v dopravním ruchu
  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví a okolí poškozovat, všímat si nepořádku a škod, upozornit na ně
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat o pomoc
  • odmítnout komunikaci, která je mi nepříjemná, odmítnout společensky nežádoucí chování
  • odpovídající, samostatný jazykový projev v dané situaci – aktivní ochrana svého bezpečí
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, aktivně využívat zkušeností k učení, předkládat „nápady“
  • uvědomovat si své možnosti a limity, rozhodovat o svých činnostech, říci „ne“ v situacích které to vyžadují
  • chápat, že všechny děti mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný, chovat se zdvořile, přistupovat k druhým bez předsudků
  • mít povědomí o existenci různých národů a kultur
  • těšit se z hezkých a příjemných zážitků, mít povědomí o nebezpečí na ulici, o tom, kde hledat pomoc v případě potřeby
  • zorganizovat hru, domluvit se na společném postupu
  • vyjadřovat svou představu v tvořivých činnostech, při práci s různým materiálem, v kombinaci několika pracovních, či výtvarných technik
  • chápat elementární časové pojmy (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer + včera, dnes, zítra)

Jak poznávali svět…  – doplňkové aktivity

Obecná charakteristika:

  • uvádět děti do společnosti lidí, do světa materiálních a duchovních hodnot, do světa kultury a umění, a osvojit si tak potřebné dovednosti, návyky a postoje
  • aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí

Oblasti poznání:

  • kultura a umění
  • sport (zdravý způsob života)
  • veřejný život

Okruhy cílených činností:

  • návštěvy uměleckých míst zajímavých pro předškolní děti – návštěvy a vlastní realizace tematických výstav
  • setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu – návštěvy kulturních akcí dle aktuální nabídky, návštěvy knihovny
  • činnosti s estetickým obsahem – výtvarné soutěže
  • přímé i zprostředkované pozorování technických objektů – výlety do okolí, exkurze, návštěvy naučných akcí a výstav
  • naučné akce zaměřené na péči o životní prostředí - enviromentální vzdělávání ve spolupráci s ekocentry
  • akce zaměřené na podporu zdraví a bezpečí, pohybových dovedností a vytrvalosti dětí = sportovně zaměřené akce (pohyb v přírodním terénu, překážkové dráhy, pěší výlety, před plavecká výuka)

Očekávané výstupy: (zkouším – snažím se – umím)

  • těšit se z hezkých a příjemných zážitků z kulturních krás i setkání se s uměním
  • aktivně, vlastním příspěvkem se účastnit kulturních akcí
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, se zájmem sledovat literární, dramatické, filmové, či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
  • projevovat zájem o knihy dětské i naučné
  • uplatňovat návyky v základních formách společenského chování na veřejnosti
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení a řešení problémů
  • uvědomování si nutnosti péče o nejbližší životní prostředí s aktivní spoluúčastí
  • projevovat aktivní zájem o zdravý způsob života

O nás

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání

Aktuální počasí

Počasí dnes:

25. 10. 2020

polojasno

Bude skoro jasno až polojasno. Ráno místy mlhy. Denní teploty 13 až 17°C. Noční teploty 9 až 5°C.